måndag 12 juli 2010

Segla med päron och släkt

I helgen har vi varit och seglat med mina föräldrar och min kusin med fru. Det här är en kusin som jag inte har träffat så mkt under min uppväxt dels pga familjen var fler än vad som fick plats i en bil och dels för att han är 6 år äldre. Vi hade en superhärlig minsemester ihop. Det är konstigt att människor man knappt träffat är människor man känner bara för att de är släkt. Sen så är de ju väldigt trevliga och roliga vilket förmodligen oxå hjälper en del.

Mamsen

Jag och kusin
VI seglade till Lurö. Det jag framförallt vet om Lurö är att det finns mkt ormar där. Vi va på ett café där servitrisen berättade att hon såg ormar varje dag. Otroligt nog hade ingen blivit biten av en orm på (som hon uttryckte det) "typ" 15 år. Det visade sig att det fanns sjukt mycket myggor oxå. På kvällen satt vi på en klippa och grillade och åt jordgubbar och grädde. Till slut tätnade myggsvärmarna så att vi fick ta oss tillbaka till båten. Väl därinne fortsatte myggen att irritera oss. På natten gick jag upp och slog ihjäl ca 15 myggor innan jag kunde somna om. Men vilken solnedgång vi fick på berget. Otroligt vacker!

Hemresan

På vägen hem lyckades flaggan åka i vattnet och vi tog det som en utmaning att vända och plocka upp den. Bra att öva ifall nån skulle ramla i på riktigt. Anders lyckades på andra försöket.

Början på hemresan gick ritkigt lugnt och fint men med ganska bra vind. Vi såg dock ett oväder en bit bort. Det kom närmare och närmare och plötsligt var det över oss. Vinden tog i till 17 m/s vilket ger en ganska bra lutning på en segelbåt. Man fick hålla sig i så hårt man kunde. Jag satt på den sidan som var högst över vattnet så jag kunde pressa benen mot den andra sittbänken. Det var roligt, nästan som Liseberg. Jag var aldrig rädd utan tyckte att det var roligt-spännande. Som tur var så regnde det nästan ingenting så man hade bra sikt hela tiden. Men kul att få va med om lite äventyr.

Det var min helg det. Nu ska jag gå ut och sola:=) Härligt med semester!

Inga kommentarer: