söndag 15 september 2013

Edith 5 månader



Edith har nu storlek 68. Hon äter fortfarande ett nattmål vid 5-tiden som jag försökte arbeta bort för nån vecka sen. Jag märkte att hon vaknade men inte gnällde och tänkte att hon kunde somna om istället för att äta. Och det gjorde hon några gånger men sen började hon vakna oftare så jag började med maten igen. Den senaste veckan har hon varit lite förkyld och vaknat minst 1ggr/h från 3. Lite jobbigt men nu verkar det vara över och hon åt inte förrän kl 7 imorse. Jag har varit lite orolig för att hon inte har ökat sin mängd mat sedan början av sommaren. Dessutom så har hon ofta lämnat mycket av ersättningen. Vi köpte nappar från 6 månader och gav henne. Då gick det så fort att hon åt upp 150 utan att blinka så nu har vi gett 180 ml vilket verkar funka. När vi va på BVC hade hon följt sin kurva bra  ändå och ligger två kurvor över på längd och vikt. 

Edith suger på allt och undersöker. Mobilen är såå intressant och hon vill ta den och sträcker sig så långt hon bara kan för att få tag på den. Hon kan nästan sitta själv nu. Man kan inte lämna henne men hon är väldigt stabil. Hon kan sitta i flera minuter utan att man behöver hålla henne. Hon är helt käpparak i ryggen. Häromdagen ramlade hon ur sin babysitter. Jag satte henne där och gick ned i källaren en sväng. Sen hörde jag henne skrika sitt ”jag har ont” skrik så jag sprang dit och trodde att Märta hade kastat nåt på henne. Men då hade babysittern troligtvis ramlat framlänges och sedan åt sidan och Edith låg utanför. Hon slutade gråta när jag tog upp henne så hon fick förmodligen inte ont. Jag undrar hur hon gjorde för att välta den men förmodligen såg hon en leksak framför sig och lutade sig framåt och gungade till för att nå den. 

Edith gillar att busa och tycker om när man kastar henne försiktigt i luften eller flyger. Hon gillar också att bli skrämd och gillar dova läten bättre än ljusa. Hon gillar leksaker också. Nu kan hon sitta länge och greja med leksakerna. Barnstolen i köket är också kul och hon sitter där när vi äter. Då brukar vi ge henne nåt av det vi äter. Numer äter hon gröt nån gång om dagen, för det mesta frukost och har fått puré några dagar. Hon gillar mat och att få äta det vi äter. Häromdagen fick hon lite isglass och tog tag i den med båda händerna och åt så mkt hon kunde. När vi tog bort glassen blev hon arg.

Nu har Edith varit hos sina farföräldrar en kväll utan oss och det gick jättebra, så skönt. Äntligen verkar det ha släppt. Hon är fortfarande skeptisk till främlingar som stoppar huvudet i vagnen men det är ju ganska sunt.

Inga kommentarer: