torsdag 6 juni 2013

Spontanitet innebär att planera

Vanligtvis så innebär spontanitet att man hittar på saker allteftersom. Man tar på sig en jacka när man går ut med tanke att man ska vara borta en liten stund men det kan sluta med att man är borta i flera timmar. Saker får lösa sig som det vill och man klarar sig med det man har med. Nuförtiden är spontanitet det motsatta. När jag går utanför dörren med Edith så måste jag packa flera flaskor, varmvatten i termos, kallvatten, ersättning, napp, extra kläder, blöjor, filtar, ytterkläder, babybjörn mm. Visst är en del redan packat men jag måste gå igenom allt så att det är med och inte tagit slut. Först då kan jag gå ut genom dörren trygg om att jag nu kan vara hur spontan som helst för allt är med. Helst ska barnet även ha en torr blöja och vara mätt. Hur spontat som helst med andra ord!

1 kommentar:

Elin sa...

Du har så rätt! Vi har aldrig varit så beroende av att planera för spontanitet som nu.