torsdag 3 december 2009

Stöpa ljus

Vissa saker vill man bara ha gjort i livet, vissa saker vill man bara kunna (som tex italienska utan att behöva lära sig det) och vissa saker är ägnar man sig åt frivilligt så ofta man kan. Att stöpa ljus var en grej som va kul att iaf ha gjort i livet. Pysselgänget som brukar träffas på onsdagar fick för oss att vi skulle stöpa ljus. Sagt blev gjort och nu har vi även prövat på det. Det var mysigt att göra nåt som förr i världen va en självklarthet att göra själv. Här är lite bildbevis:


Alla samlades i min hall å samåkte ut på landet där det hela skulle gå av stapeln.

Först fick vi knyta upp vekar på pinnar.

Sen smälte vi ljusmassa i en gryta-ser gott ut va!?

Därefter fick vi doppa varje pinne med sina tre vekar.

För att få så raka ljus som möjligt försökte vi dra lite i ändarna i början.

Här hänger ljusen och droppar, det var ett evigt doppande, som tur va så va vi många som bytter av. Det tog ganska många dopp innan de såg ut såhär.

Till slut hamnade vi alla på golvet:)
Det är så gött att ha det här pysselgänget. Jag tror att jag berättat om oss tidigare men om nån missat så brukar vi pyssla ihop på onsdagar. Det är väldigt avslappnat och man göra så mkt man har lust med. Jag brukar scrappa, några sticka/virka, nån göra en tavla, måla i målarbok mm. Åsså har vi stöpt ljus nu oxå!

Ha det!

1 kommentar:

Anonym sa...

Och detta missade jag, så eländans tråkigt. Men ni ser ut att ha haft tråkigt. Hoppas på att kunna vara med mer och pyssla den här terminen. Blev ju bara en gång förra, trots flera försök att vara med.
Trodde jag skulle hitta bilder från nyårsfirandet, men det kanske kommer. Skulle vara kul att se.