söndag 31 juli 2011

Segling till Hasselö

Efter husvagnssemestern så fortsatte vi med segelsemester. Vi åkte till mina päron som för tillfället befann sig i Västervik och mönstrade på. Vi seglade en bit utanför Västervik till en liten ö som hette Hasselö. Det var en liten brygga med ca 10 båtar, handelsbod, it-stuga och uthyrningar av cyklar och kanoter. Personalen som jobbade där var väldigt trevliga och härliga. Det hela var så mysigt att vi stannade två nätter istället för en som vi först hade planerat. Vädret var omväxlande. Från fint solsken till riktigt tunga moln. En utav kvällarna var det en "John-Mayer"-trubadur som spelade. Vi förstod ganska snart att det måste ha varit en lokal förmåga för han hade stort publikstöd. Hans förmåga vet jag inte så mkt om för det hördes inte ut till vårt bord. En kort stund gick jag dit för att lyssna och hörde då den lite överförfriskade publiken önska andra låtar än de av John Mayer. Taube, Ted Gärdestad eller Cornelis ville de höra men tyvärr så kunde inte killen några sådana låtar.Vi gick två rejäla promenader på ön. Den första minns jag inte så mkt av mer än att det var sjukt mkt mygg. Tom Märta fick sina första myggbett i livet. Den andra promenaden var däremot mkt trevligare. Vi undvek de mindre stigarna genom skogen och gick istället på grusvägar. Ön är så idyllisk. Gamla fina hus och massor med ängsblommor längs vägkanten.Märta var såklart i centrum hela tiden av både mormor och morfar, av oss föräldrar oxå förresten. Morfar ville lära henne spela munspel men då blev hon bara rädd och ledsen.