måndag 10 oktober 2011

Märta 7 månader

Märta har i över en vecka varit 7 månader så jag tänkte att det var dags för en månadsuppdatering. Hon har storlek 74 i kläder men jag har börjat köpa i 80. Hon sitter helt själv och kan nu även rulla runt från mage till rygg och vice versa. Hon äter 4-5 mål om dagen med välling, mat, gröt, välling och frukt någon gång under dagen. Det största "problemet" just nu är att söva henne. Hon somnar bara i vagnen nån enstaka gång. Annars vill hon vara nära när hon ska somna. Så nu står jag över spjälsängen med huvudet nära Märta och en hand på huvudet medans hon somnar in. Lite jobbigt för hon drar så hårt i håret och öronen samt att det sträcker i bak på benen. Får väl snart försöka komma på nått nytt men det är svårt att veta hur man ska göra. Tar gärna emot råd om nån vill dela med sig. Hennes två framtänder är på G. De har nästan spruckit igenom. Det är svårt att titta på dem dock för hon spänner ned överläppen när vi försöker. Det bästa är att hålla henne upp- och ned så hon skrattar, då syns de.

Vi har dessutom börjat komma till det att det kanske är dags att börja lära henne ord om "nej" och "ajajaj". När vi har provat att se arga ut och säga nej så tittar hon bara på oss och skrattar. Hon tror att vi busar. Suck! Det är svårt att hålla sig för skratt i de lägena. Idag träffade hon Stella som är 3 veckor yngre. De satt bredvid varandra och alla leksaker som Stella började plocka med tog Märta direkt ifrån henne. Väldigt underhållande att se på men även lite skrämmande att hon är så självcentrerad. Men hon är ju för liten för att förstå annat.

Hon älskar att sitta med alla leksakerna i en låda så att hon kan plocka ut en efter en och lägga intill sig. Hon leker inte så länge med varje leksak utan tittar en liten stund och sen plockar hon med nästa. Favoritleksaken just nu är en gitarr där man trycker på knappar för att höra olika melodier och ljud. En riktigt kul leksak. Det är mest jag som efter 10 min har tröttnat på "Old McDonald had a farm".

Här är hon i bilder:

Nyfödd1 månad2 månader3 månader4 månader5 månader6 månader7 månader

1 kommentar:

Hannah sa...

Hej Granne!
Jag kommer över någon dag med sjalen och den ergonomiska selen om du vill prova. Då kan du söva henne på ryggen och samtidigt kunna greja med någonting annat. Jag brukade söva Ebbe på min rygg framför datorn, vikandes tvätt i källaren, dammsugandes m.m och när han somnat lade jag ner honom i sängen. På så sätt fick han somna nära och jag slapp bli galen på att söva honom i sängen :-)