måndag 14 oktober 2013

Märta just nu



Märta har nu strl 98. Hon har växt mkt i sommar och regnkläderna var plötsligt för små. Märta pratar och pratar och kan säga så mkt. Hon förvånar oss ständigt med sitt ordförråd. Idag la hon huvudet i mitt knä och sa "jag är ingen bebis, jag lägger mitt huvud i ditt knä som en bebis". Riktigt bra att hon förstått hur hon ska verbalisera den skillnaden. En dag när vi var på skogshyddan så bajsade hon och jag bytte på henne men inom 10 min hade hon bajsat igen. När jag skulle byta sprang hon iväg och tjöt av glädje. Jag jagade ifatt henne och sa ”du är allt en glad skitunge”, då sa hon ”ja, bajsglad”. Vid ett annat tillfälle målade vi pinnar märkte jag att hon hade doppat den lila penseln i en blå färgburk och sa att så får man inte göra. Då tittar hon på mig och säger ”mamma, barn gör så”. Så klockrent, var har hon lärt sig det? 

Nuförtiden gillar hon att leka med saker hon har flera av som den virkade Lennart bläckfisken som nyss fick två små kompisar. Hon lägger dem i lilla vaggan och bäddar ned dom flera ggr om dagen. Alla bebisleksaker som vi tar fram till Edith och är också väldigt roliga. Det är mkt rollekar med mamma och Märta och Edith. Hon älskar att läsa böcker och när vi berättar sagor. Jag vet inte hur många ggr jag berättat om bockarna bruse. Hon lär sig nya sånger väldigt fort och nu sjunger ”vi sätter oss i ringen”, ”ekorrn satt i granen” och självklart pippisången. Hon gick en Pippidocka för några veckor sedan och den seglade upp som självklar favorit jämte mammavovven och lille katten Leo. Hon har lärt sig cykla på sin springcykel. Den var för stor i våras och hon nådde precis till marken när hon hade skor men nu kan hon springa iväg som ingenting. Det har blivit många promenader med den det senaste.

Märta sover nu i vårt rum. Ett tag så kom hon bara in på morgonkvisten men sen ville hon somna i vår säng och Anders ville inte utestänga henne när Edith sov hos oss. Hon var också lite rädd för natten och mörkret vid nåt tillfälle. Men efter ett tagb lev det ohållbart eftersom hon låg på tvärsen mellan oss och sparkade och rörde sig. Så nu sover hon på en madrass i fotändan av vår säng. Men det innebär att hon ganska lätt vaknar av Edith vid 6-tiden och har således fått tidiga morgonvanor. Hon kommer iof ofta upp till oss i sängen vid 5-tiden. Ibland märker man bara att hon ligger i ens armar och ibland gnäller hon så man får sätta sig upp och ta med henne till sängen. 

Märta kan vara lite besvärlig vid matsituationerna ibland, hon kan inte sitta still och ska upp och ned för stolen, vi fick mata henne eller så skulle hon sitta och klappa oss eller putta på oss med sina fötter. Måltiderna tog bara längre och längre tid och började innehålla mer och mer hot eller mutor. Till slut blev det bara rena maktkamper. Så vi tog ett nytt grepp och satt en klocka på 20 min och sa att när klockan ringer ta vi bort maten. Hon har ju ingen direkt tidsuppfattning men konstigt nog funkade det och hon började äta själv och snabbare. Får se hur länge det håller.

Trotsigheten vet inga gränser vissa dagar och det värsta är när hon inte lyssnar på oss utan bara tittar bort, börjar sjunga eller prata om annat. Vi har haft riktiga duster om det. En annan jobbig sak är att hon alltid ska springa iväg när man ska klä på sig ytterkläder. Så man ska jaga henne och bära henne till hallen och klä på henne. Jag blir galen ibland av att vänta och tjata. Märta är också duktig på att tjata. Även om vi aldrig ger oss så kan hon sitta i en timma och säga godis, fast hon vet att hon ska få det senare. Man blir totalt skogstokig efter ett tag. Hon kan också gnälligt säga maaammma tusen ggr i rad utan att vilja nåt.

Märta är ibland väldigt fin mot Edith och leker med henne och pussar henne. Och ibland tar hon bara leksakerna ut Ediths händer.

Det har varit lite jobbigt på förskolan ett tag. Hon ville inte alltid gå dit som hon gjort tidigare. Vi tror att det kan bero på att gruppen var ny och att hon tyckte det var tråkigt med de yngre barnen och att fröknarna ägnade de nya så mkt uppmärksamhet. Vi begränsade sömnen också då hon hade svårare att somna på kvällarna. En h sömn vid lunch fick räcka men sen när hon blev väckt ville hon ligga och morna sig i ca 30 min och det blev jobbigt att få nappen av henne. Till slut så lät vi henne sova så länge hon ville vid lunch och det blev ingen skillnad på kvällen men hon blev gladare på dagarna och nappen var inget problem. Så tydligen behöver hon mer sömn mitt på dagen.

Inga kommentarer: