tisdag 5 februari 2013

Märta 23 månader

Märtan växer sig allt större. Hon har fortfarande storlek 92 och för första gången kan hon kanske ha samma kläder som tidigare årstid. Jackan vi köpte i höstas kan hon nog ha i vår! Just nu är det otroligt spännande att promenera längs mer trafikerade gator då man kan få syn på både bussar, lastbilar och traktorer. 

Hon börjar bli en riktig tvååring och är på väg in i trotsålder. Det mesta är nej när man frågar och hon testar vårt tålamod genom att hoppa ned från sin stol när hon äter, sitta på soffryggen och låtsas att den är en häst och springa iväg när man ska klä på henne. Hon har också kommit på att andra inte får ha hennes saker och säger ”din” när hon menar min och så håller hon hårt i sina grejer. När jag lämnade henne på förskolan en dag så kom ett barn fram för att hälsa på mig. Då blev Märta arg och sa "din mamma". Jag förstod inte varför hon blev arg men då sa hennes fröken "ja det är din mamma,  han har en egen mamma". Tydligen bråkar dom om det på förskolan. Svårt att förklara att de allihop har varsin mamma.


Märta förstår nog på sitt sätt att det kommer en bebis för hon kan ta bebiskläderna och lägga på min mage och säga bäbis. Hon oxå har börjat ta hand om sina dockor. Hon lägger dem i en vagn och lägger på filt efter filt. Sedan lägger hon på en docka till så att de ligger på varandra. Hon matar dem med nappflaskan och gör om allt igen.

Hon pratar som bara den. Varje dag säger hon nya ord och sätter ihop långa meningar. Hon vill bli förstådd och ger sig inte förrän vi kommit på vad hon menat. Hon har börjat sjunga med i sånger som blinka lilla stjärna, pippi långstrump, bä bä vita lamm och tipp tapp. Hon sjunger ganska entonigt och sjunger de ord hon kan. Ibland hör vi henne gå omkring själv och sjunga, ”härnan där, härnan där”.

Märta har börjat tycka att pussel är kul och kan pussla barbapappapusslet med 9 bitar helt på egen hand och bamsepusslet med 12 bitar. Färger har hon oxå lärt sig rätt bra och lila är favoritfärgen. Även rosa ingår i kategorin lila hur mkt vi än försöker träna på det. Till sin mammas stora lycka brukar hon dessutom klämma turkost när vi frågar henne.

Mammigheten fortsätter. "Din mamma" säger hon ofta och menar då min mamma. När jag kommer så ska hon helst va med mig och jag får mer kramar och pussar och mindre slag än Anders. En dag när Anders ville ta bilen till jobbet så sa Märta bestämt att de skulle ta cykeln. En riktig hälsocoach med andra ord. 

Försökte lära henne säga bokstaven k en dag. Först när hon provade så klickade det bara i munnen och andra gången kom inget ljud alls men sen fick hon till ett k. Hon kunde dock inte sätta ihop det i nåt ord. Men det är kul att hon nu härmar det vi säger och att vi kan be henne försöka härma ljud. 

Nya ord hon lärt sig är:
In- russin
Doff-buss
Doffeln- bussen
Jis-juice
Il- fil
Solstråle-toktålle
Mamma åbbar taja på schosch- mammar jobbar i skara på soc.
Pappa ykel dolan- pappa cyklar till skolan
Tack för maten (kommer inte på hur hon låter när hon säger det)
Pippibaddräkt (kommer inte på hur hon låter när hon säger det)

Jag fotar ju inte "månadsbilder" längre som jag tidigare gjort men här är några foton från häromdagen iaf.