torsdag 14 april 2011

Hon ler!


Märta har sedan någon vecka tillbaka nu börjat le ordentligt för oss. Speciellt när man sjunger eller talar med en mycket ljus röst samtidigt som man leker med hennes kinder, näsa, mage eller armar. Det är härligt att se. Sedan har vi märkt en annan sak och det är att hon är väldigt klängig på dagarna. Det går knappt att lägga ifrån sig henne mer än 10 min innan hon börjar protestera. Somnar hon så vaknar hon nästan direkt efter att man har lagt ned henne. Nu är hon dessutom vaken större delen av dagen och sover bara kortare stunder i taget. Jag märkte inte det så mkt i början. Kanske va det så mysigt att hålla henne då att man inte ville släppa ifrån sig henne nån längre stund. Kanske var det för att Anders va hemma de första veckorna eller oxå var det för att vi hade så mkt besök så det alltid var nån som höll i henne. Det är ju fortfarande mysigt att ha henne nära men hon vill helst inte att man sitter still utan man ska gå och vagga hela tiden och det klarar inte min rygg av. Jag började fundera på när man slutar bära bebisar så mkt och kom fram till att det borde ju vara när de börjar gå själva. Det gjorde mig lite nedstämd för det är ju typ ett år dit men så kom jag på att det borde bli bättre när man kan bära henne på höften. Hon är ju ganska stabil nu så hon behöver ju bara växa till sig lite innan man kan börja med det.

Här är några kort från hennes 6-veckorsdag i tisdags. Nu väger hon 5300 g och är 57 cm lång.

Nu ligger hon i en sele på mig och sover. Helt nöjd när hon får vara nära!

3 kommentarer:

Hannah sa...

Hej på er! Grannen Hannah här. Jag har både en sjal och en ergonomisk sele som du gärna får prova. Det är milsvid skillnad på att bära i sånna jämfört med en babybjörn. Säg bara till om du vill testa.

Tove sa...

Åh så söt! Jag drömde om Märta i natt, jag tror det måste vara ett tecken på att jag måste få komma och klämma lite på henne snart igen!

Emsters Alster sa...

Åh, hon är så otroligt söt att man vill äta upp bilderna du lägger ut!