fredag 27 maj 2011

Märta 3 månader

Det är ju en sån klyscha men tiden går ju verkligen sjukt fort. Märta har hunnit bli 3 månder och är inte längre något litet spädbarn utan en bebis. Jag hinner inte alls med och får ibland lite panik över att det går så fort och för att hon förändras så mkt hela tiden. Samtidigt så är det jättekul att följa utvecklingen och man bara längtar efter nästa steg.

Nu är Märta 62 sm lång och väger 6485 g. Omkretsen runt hennes huvud har växt med över 6 cm sedan hon föddes. Den senaste månaden har hon sovit hela nätterna. Somnat någon gång under kvällen och vaknat vid 7-tiden. Då har jag ammat henne och så somnar hon om och vaknar runt 10. Riktigt lyxigt! Har aldrig varit så utvilad. Hon ammar typ en eller två ggr per dygn. Jag va nära att sluta amma när jag hade haft lite mjölkstockning för då sinade mjölken rätt kraftigt men klarar inte riktigt av att sluta helt. Så jag har försökt få igång lite mer produktion. Det räcker till lite mysamning på morgonen iaf.

Märta har även upptäckt sina händer. Man kan bli helt utkonkurrerad av dem ibland. Hon får syn på dem och tittar helt vinögt på dem och börjar direkt att suga. Hon försöker även att greppa saker. Babysittern är superkul och hon koncentrerar sig allt vad hon kan och dreglar massor när hon ska försöka ta i de små gubbarna.

Dessutom så har hon fått sin första förkylning. Hon är täppt i näsan och en morgon fick hon anstränga sig för att andas. Att andas genom munnen verkar inte vara något alternativ vilket försvårar för henne. Men det behövs inte mycket för att modershjärtat ska bli rejält oroligt och vi åkte direkt till apoteket för att köpa en nässug. Den gillade hon inte alls utan skrek i högan sky när vi använde den.

Här är lite bilder från hennes liv såhär långt så ni kan jämföra utvecklingen.

Märta 5 dagarMärta 1 veckaMärta 1 månad
Märta 2 månader
Märta 3 månader
Vår dator och internet fungerar särdeles dåligt just nu. Får se när den funkar så bra att jag kan göra ett nytt inlägg:(

4 kommentarer:

Sara H sa...

Vilka helt underbara bildserier, du inspirerar verkligen till att dokumentera det som komma skall! Hur ser dina och Märtas dagar ut annars, lust att komma på fika? Jobbar bara mån-tis nu och är ledig resten. Ha de gott!

Kristin sa...

nu blir jag så nyfiken på hur det funkar. och du är den enda mammabloggen jag följer ( :) ) så jag frågar dig. när du säger "men klarar inte riktigt av att sluta helt", hur menar du då? måste man amma liksom? kan man inte sluta? eh, jag känner mig grymt obildad, men du känner ju mig, jag blir så nyfiken. :)

jättefina bilder förresten, såklart. och märta är ju så himla fin!

Kakans smått å gott sa...

det finns väl två svar. dels så slutar inte produktionen direkt utan man måste trappa ned för att inte få mjölkstockning. men orsaken till att inte jag vill sluta helt är för att det är mysigt. det finns nåt djupt tillfredsställande med att ens barn blir totalt lugnt å får i sig allt den behöver. sen är d praktiskt att inte behöva gå upp ur sängen på morgonen för att göra iordning en flaska. fråga på du bara Kristin så svarar jag så gott jag kan!

Kristin sa...

åhå! många praktiska saker där alltså :) tack för svaret!