torsdag 12 maj 2011

Odling pågår

Iår har jag för första gången sått fröer. Det blev lite rudbeckia, tagetes och luktärtor. Det har varit riktigt spännande att se de små bladen komma upp ur jorden och växa till sig. Igår planterde jag ut allt. Det stod att luktärtorna skulle sättas med 20 cm avstånd från varandra. Men jag hade så många så det blev ca 10 cm istället. Rudbeckian skulle planteras med 50 cm emellan men det blev nog snarare 20 cm.. Hoppas att det går bra ändå. Det blir ju så många frön i en såndär påse så allt får ju inte plats.

För att ha någonstans att sätta luktärtorna fick vi gräva ett nytt land (där vi förra året planterae gräsmatta). Sedan fick vi sätta upp armeringsnät för blommorna att klättra på. Som tur var somnade Märta i vagnen och vi kunde greja hela kvällen båda två. Lyxigt!

Vi har även fått gräva ett nytt land till vår ros. När vi flyttade in fanns det en gigantisk ros i hörnet på huset men när vi skulle därnera grunden så fick vi flytta på den. Vi kapade av den längs fotknölarna och satte den på ett annat ställe i väntan på bättre tider. Nu är tiderna bättre och vi grävde ett land nedanför altanen så att den ska få klättra där och välla ut sig.




Förra året skaffade vi pallkragar för att plantera i och iår kommer det massor med sparris, jordgubbar och så har Anders sått morötter och nåt mer som jag inte kommer ihåg just nu.Dessutom så har vi fixat vattenutkast oxå. Så nu slipper vi dra vattenslangen genom fönstret i källaren, under altanen och ut på gräsmattan. Väldigt fiffigt faktiskt, vi bara går fram till huset vrider på vattnet och vips så kan vi vattna våra land. Det är skoj att vattna så jag vattnar lite varje dag.



Nu får jag nog snart gå och väcka Märta som har sovit sedan kl 20 igårkväll. Hon har visserligen blivit väckt innan vi la oss igår för mer mat och vaknat själv kl 07 för att få lite mer mat innan hon har somnat om.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej familjen!
Gillar verkligen att titta in här. Känns nästan som att jag har träffat er lite då trots att det inte är i verkligheten ;) Hoppas verkligen att mitt "grattis" nådde fram till er. Hon är ju fööör söt!! Som sina föräldrar förstås. Lycka till med allt fixeri därhemma. Och hälsa Märta från tant Sara i Göteborg!