torsdag 23 maj 2013

Att strukturera kaos

Just nu omges jag av kaos. På de flesta fronter. För att försöka undvika att bli galna har jag och Anders blivit väldigt strukturerade. Vi skriver listor på allt som måste göras, adressändring, renovering, packa, flytta saker, ringa olika personer, planera inköp mm. Sedan har vi tagit lite i taget varje kväll. Just nu är dock arbetsfördelningen att jag tar hand om barn och hem och Anders renoverar. De kvällar vi har fått hjälp med barnvakt har jag varit med så mkt jag har kunnat med att renovera. Gillar inte att vi faller i den klassiska könsuppdelningen men det är ju Anders som är bäst på att renovera så då är det ju vettigast att han gör det helt enkelt. Varje kväll stupar i säng alldeles försent och är trötta mest hela tiden. Men vi kommer framåt och vi har kul under tiden. Vi gillar ju att renovera (läs Anders) och att fundera på hur vi vill att det ska se ut (läs jag).

Om några veckor flyttar vi och då kommer vi att få bo ett tag i ett ofärdigt kök vilket vi såklart inte ser fram emot men det kommer att bli lättare att vara på samma ställe allihop. Just nu är jag och barnen i gamla huset och Anders i det nya huset. Märta är ju alldeles härlig nuförtiden men i nästa sekund väldigt trotsig och gör tvärtemot. Speciellt när jag håller Edith så gör hon tvärtemot och röjer runt. Och inte är det så lätt att ge Märta tid och uppmärksamhet när Edith vill bli buren mellan 14-21. När Märta somnar efter 19 har jag alltid förhoppningen att hinna med en massa saker men det slutar bara med att jag bär omkring på Edith som är ganska skrikig på kvällarna och inget verkar vara bra.

Märker att det här blev ett ganska gnälligt inlägg men det är inte så jag hade tänkt det. Utan snarare att både jag och Anders är ganska stolta över att vi faktiskt reder ut kaoset. Allt planerande och strukturerande gör att det hela ändå fungerar. Och som sagt så har vi tom roligt under processen.

Nu är det dags att sova!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är bara att stå ut. Och ta hjälp. Med praktiska saker som att handla, med färdiga middagar, gräsklippning och röjning. Men också med tid för avkoppling och gemenskap. Gå ensam på en gudstjänst och vila i rummet och stunden. Det ger energi.

Made by Ina sa...

Ja, vad skulle livet vara utan alla dessa listor...ohållbart!