lördag 4 maj 2013

Tandläkarbesök

När Märta slog av en flis av sin tand så åkte vi till tandläkaren dagen efter. Vi förberedde henne så gott vi kunde och berättade att tandläkaren är en doktor som kollar på tänderna. Tandläkaren säger "gapa stort" osv. Märta såg fram emot att åka dit och det första som hände var att hon fick leka i väntrummet= bra start. Sedan fick hon komma in och lägga sig på stolen och åka bakåt. Hon tyckte det var spännande och tandläkaren kände på hennes framtand. Hon frågade om Märta hade ont i tanden och Märta (som för närvarande börjar gråta så fort hon ser en röd prick på kroppen) sa självklart ja. Jag och Anders skrattade eftersom hon hade ätit som vanligt hela dagen. Tandläkaren däremot trodde henne och sa att det kan isa i tanden vilket kan upplevas som smärta. Hon sa att man kan lägga på ett lager av "något" som skyddar tanden. Det brukar inte vara så lätt på tvååringar men vi kunde ju göra ett försök eftersom hon låg så stilla i stolen. Tandläkaren visade på en fejktand vad hon skulle göra och vi förklarade att det var som ett plåster på tanden. När hon visade en blå uv-lampa så sa Märta "jag med också". Så vi körde igång. Märta höll min hand slappt och låg stilla under hela behandlingen som tog säkert 5-10 min. Vi var i chock över hur bra det gick och tandläkaren sa att hon aldrig hade gjort detta på en tvååring tidigare. Stolt fick hon välja en leksak som hon sedan tappade bort en timma senare.

Här är min lilla Märta i alla Pippi-attiraljer hon har, strumpor och tröja med tryck samt "Pippi-tofsar". Detta är innan tanden gick av..

2 kommentarer:

Maria sa...

Duktigt!!
Btw så har ni väldigt söta barn. För ett tag sedan så pratade jag med något (kommer inte ihåg vem!) som läser din blogg ibland eftersom den är länkad från min, som sa att ni har "omåttligt söta barn". Jag kan bara hålla med.
Kram

Made by Ina sa...

Vilken duktig dotter du har!! Tittade på tidigare blogginlägg där Edith fanns på kort och hon påminner om dig väldigt mycket i vissa vinklar kring ögonen. Ser fram emot att träffa henne på riktigt någon gång =)