söndag 19 maj 2013

Edith 1 månad


Har inte hunnit blogga Ediths första månadsberättelse. Jag skrev detta när hon var en månad och tog även fotona då. Edith är 55 cm lång och väger 4590 gram. Hon börjar fylla ut kläder i storlek 56 och det är med viss sorg jag får lägga undan 50-kläderna.

Edith sover bra på nätterna för att vara en liten bebis. Hon ligger i sin egen säng bredvid vår och somnar själv bara jag lägger henne där både på kvällen och mitt i natten. Hon vaknar två gånger per natt (vid 03 och 05) och äter 90 ml ersättning. Sedan vaknar hon vid sju-tiden och har sovit färdigt för natten. På dagarna sover hon väldigt rutinlöst men nån gång per dag kan hon sova i 4 h utan att äta. Annars äter hon varannan timma ungefär. Hon sover helst i famnen på mage på vårt bröst. För det mesta så sover hon bra i vagnen på förmiddagen men från 14-21 så vill hon helst ligga i famnen. Då är hon bara nöjd ensam kortare stunder och vaknar inom några minuter efter att man lagt ned henne. Det är lite svårt att få  ihop det med att ta hand om Märta så jag har börjat använda babybjörnen alltmer. Inte minst när vi varit på lekplatser och vagnen inte fungerar och jag måste kunna hjälpa Märta.

Edith tittar ordentligt på oss och studerar världen omkring henne. Nu kan hon faktiskt ligga i babygymmet några få minuter och kika. Då brukar storasyster också vilja vara med och lägger sig bredvid. Även på skötbordet kan Edith tycka det är mysigt att ligga och kika en stund. Hon har lett några svarsleenden mot oss trodde jag. Iaf så log hon flera gånger mot sin mormor och mig några enstaka gång men sedan har det gått en vecka utan att hon har gjort det så jag vet inte om det verkligen var ett svarsleende.Edith är väldigt stark i nacken och man behöver knappt hålla hennes huvud alls när hon sitter upprätt. Hon har börjat tjocka på sig och fått lite  goa lår, runda fingrar och många hakor. 

Jag fick sluta amma till slut när det inte funkade mer men Edith har inte haft några problem med att ta flaskan. Tvärtom så har vi båda två numer väldigt mysigt vid matstunderna och vi kan ha ögonkontakt genom hela matningen. Hennes ögon har ljusnat och är blå. Hon är en riktigt fin och go bebis och vi älskar henne högt.

Inga kommentarer: